echo24 echo24
1631
BLOG

Nieodparcie paskudne skojarzenie

echo24 echo24 Polityka Obserwuj notkę 56

Niedawno napisałem notkę pt. „Gwóźdź do trumny etosu akademickiego ongiś szacownego UJ”.

Przed chwilą zakończyłem rozmowę telefoniczną z promotorem mojego doktoratu prof. dr hab. inż. Januszem Kotlarczykiem, członkiem Polskiej Akademii Umiejętności PAU. Rozmawialiśmy o tej właśnie notce traktującej o ostatecznej uchwale Senatu UJ w sprawie naruszania konstytucji przez pana rezydenta Andrzeja Dudę, a także o aspektach moralno etycznych publicznego oświadczenia promotora doktoratu Andrzeja Dudy, profesora UJ Jana Zimmermanna, który najpierw ten doktorat przepuścił, a potem go w mediach krytykował.

Wyraźnie poruszony profesor, mówię o moim promotorze, wyznał mi z troską w głosie, że choć może nie powinien tego mówić to atmosfera towarzysząca próbie wizerunkowego "zaszlachtowania" demokratycznie wybranego Prezydenta kojarzy mu się nieodparcie z rokiem 1939, kiedy wbrew nakazom okupanta niemieckiego, część profesorów UJ podjęła zajęcia ze studentami.

A mnie się przypomniało, jak w ramach akcji Sonderaktion Krakau hitlerowcy zebrali wówczas krakowskich uczonych w sali 56 Uniwersytetu Jagiellońskiego i również  im tłumaczyli, że sprzeniewierzają się europejskim traktatom, a swoje postępowanie określali jako zgodne z literą prawa.

Co prawda nie te czasy, i nie te traktaty, ale...

Nie wiem jak Państwo, ale ja uważam, że skojarzenie promotora mojego doktoratu, choć bezsprzecznie nieporównywalne z tym, co się kilka dni temu na UJ wydarzyło, co zapewne mi wytkną siewcy brukselskiego porządku, nie było całkowicie bezzasadne.

Mówicie, że pan profesor przesadził? Że jątrzę?

Więc pozwolę sobie przypomnieć, że niegdyś przywódcy Rosji, Prus i Austrii też tak mówili.

Krzysztof Pasierbiewicz (em. nauczyciel akademicki Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie, członek krakowskiej grupy inicjatywnej Akademickiego Klubu Obywatelskiego AKO im. prof. Lecha Kaczyńskiego)  

Post Scriptum

A oto zapis filmowy mojej mowy pożegnalnej z moim Zakładem, Instytutem i Almae Matris Akademią Górniczo - Hutniczą w Krakowie, wygłoszonej przy okazji przejścia na uczelnianą emeryturę, w której dziękując moim profesorom opowiedziałem przy okazji o historii ostatnich pięćdziesięciu lat  - vide:

http://youtu.be/9WntjK-aUBE

Na filmie na pierwwszym planie rzeczony promotor mojej pracy doktorskiej pan prof. dr hab. inż. Janusz Kotlarczyk, a na planie drugim Jego uczeń, obecny rektor AGH i nasz zakładowy kolega pan prof. dr hab. inż. Tadeusz Słomka.

Gorąco namawiam także do wysłuchania wypowiedzi w rzeczonej sprawie pani dr Elżbiety Morawiec
https://www.youtube.com/watch?v=YQ3yxEfbTzQ

Zobacz galerię zdjęć:

Szacowne grono członków Polskiej Akademii Umiejętności (PAU)
Szacowne grono członków Polskiej Akademii Umiejętności (PAU)
echo24
O mnie echo24

emerytowany nauczyciel akademicki, tłumacz, publicysta, prozaik,

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka